mayo 29, 2014

Gerra Olanetik Oihan Oihalera (ekintza)

From the War Canvas to the Forest Tapestry (Action)

From the War Canvas to the Forest Tapestry in the military parades marking the 200th anniversary of the Independence of Colombia (Florencia – Caquetá, 20th July 2010): Around a military style canvas fabric and amidst the din of drums and cornets actors reflect on the manifestations of violence, be they cultural, structural or direct threats or attacks on their lives, Megaphone in hand, they denounce and share their testimonies. And on colorful scraps of fabric —100 scraps in a combination of 10 x 10 colors— cut to fit the camouflage pattern, actors write day-to-day actions to counteract violence. The sienna of bloodied earth and rust, the light grey of smoke and ash, and the black of carbonized matter are replaced by an array of ten living colors in bloom. The scraps are fastened over the war canvas with pins (symbolizing a fragile peace that needs day-to-day care), so that only the green areas of the pattern can be seen. Besides, the imperfect cuts give a glimpse of the underlying violence that we seek to overcome.

De la lona de guerra al tapiz de selva junto a los desfiles militares durante los fastos del 200.º aniversario de la Independencia de Colombia (20/07/10, Florencia-Caquetá): Alrededor de la lona militar, en medio del estruendo de tambores y cornetas, reflexionamos sobre las manifestaciones de la violencia, sea cultural, estructural o directa de amenaza o agresión, en nuestras vidas. Altavoz en mano, denunciamos y compartimos nuestros testimonios. Y sobre retales —un total de 100 según una combinación de 10 x 10 colores— cortados de forma que se adaptan a la trama de camuflaje, proyectamos por escrito acciones cotidianas que contrarresten las violencias. El siena de tierra sanguinolenta y óxido de hierro, el gris blancuzco del humo y la ceniza, y el negro de la materia carbonizada son sustituidos por un vergel de diez colores vivos, en floración. Las telas, superpuestas a la trama con alfileres —paz frágil, necesitada del cuidado diario—, dejan entrever tan solo el verde de la lona y, a ratos, entre cortes imperfectos, el trasfondo de violencias que tratamos de superar.

Gerra-Olanetik Oihan-Oihalera Kolonbiaren Independentziaren 200. Urteurreneko desfile militarren ondoan (2010ko uztailak 20, Florencia, Caqueta): Olan militarraren inguruan, danbor eta korneten burrunbaren erdian, eguneroko indarkeria-adierazpenen gaineko hausnarketa egiten dugu: indarkeria kulturala, egiturazkoa eta mehatxuzko edo erasozko indakeria zuzena ere. Bozgorailua eskuan, geure testigantzak elkarbanatu ostean, kamuflajezko bilbeari egokitzen zaizkion oihalkien gainean —100 guztira, 10×10 koloretako konbinaketa baten arabera— biolentziak indargabe litzaketen ekintzak idatziz proiektatzen ditugu. Lur odolduaren eta ugerraren siena, kea eta errautsaren gris zurixka eta kiskalketaren beltza, loratzen dauden hamar kolore biziren baratze batek ordezkatuak dira. Oihalkiek, bilbearen gainean orratzekin jarrita –uneoroko arreta behar duen bake apurkorra–, olanaren berdea baino ez dute iradokitzen eta tarteka, ebaki akastunen artean, gainditzen saiatzen garen indarkerien atzea.

Alex Carrascosa 2010

From the War Canvas to the Forest Tapestry (InstallAction)